استفاده مجدد از زباله و نخاله | معماری پایدار

با توجه به افزایش روزانه جمعیت در ایران و سطح جهان، شهرسازی و به دنبال آن ساختمان سازی به سرعت در حال گسترش است تا آنجا که میتوان گفت صنعت ساختمان بزرگترین مصرف‌کننده و برداشت‌کننده مواد از زمین است.اما از سوی دیگر این صنعت بزرگترین تولیدکننده نخاله و زباله در میان صنایع محسوب می‌شود.

استفاده مجدد از زباله و نخاله | معماری پایدار

ازآنجا که با به به وجود آمدن زباله هایی از این دست نیاز به دفن و دورریزی دارند در نتیجه هزینه بسیار زیادی برای حمل زباله‌های ساختمانی به محل دفن یا دپو زباله صرف می‌شود. با کمی دقت بیشتر متوجه خواهیم شد این زباله‌ها فضای بسیار زیادی را نیز برای انباشت خود نیازمند هستند که محیط اطراف خود را آلوده و تحت الشعاع خود قرار می‌دهند.از سوی دیگر  دورریزی زباله ها عملا برابر با از بین بردن مواد و مصالح و منابع ملی است که هزینه زیادی نیز صرف استخراج و بهره‌برداری از آن‌ها شده است.

اما برای حل مشکل زباله‌ها و نخاله‌ها چه می بایست انجام داد؟

برای حل چنین مشکلاتی صنعت بازیافت زباله و نخاله‌های ساختمانی وارد عمل می‌شود. ما از پیش در کشورهای اروپایی و کشورهای آسیایی نظیر ژاپن  شاهد حل این مشکلات توسط این صنعت بوده ایم.صنعت بازیافت زباله به دلیل پرشدن زمین‌ های مجاز دفن زباله و نخاله و رشد سریع جمعیت، در سال‌های اخیر در تمامی جهان بسیار مورد توجه قرار گرفته و به یکی از صنایع کاربردی و سودآور تبدیل شده است.

اما به طور کلی بازیافت‌های ساختمانی به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

الف) بازیافت با چرخه بسته: در این بازیافت مصالح و مواد پس از بازیافت تبدیل به مصالح و موادی از خانواده همان مواد و مصالح اولیه می شود ( برای مثال نخاله شیشه های معمولی تبدیل به ورق‌های شیشه می‌شوند)

ب) بازیافت با چرخه باز: در این بازیافت مصالح و مواد پس از بازیافت به مواد و مصالح جدیدی و متفاوتی تبدیل می‌شود.( برای مثال بطری‌های پلاستیکی پس از بازیافت تبدیل به الیاف برای تولید فرش‌ و موکت ماشینی می شوند)

همچنین از نخاله‌ها و زباله‌ها می توان به جای انباشت در طراحی ‌پارک‌ها، محوطه‌سازی، راهسازی، زهکش‌ها و زیرسازی‌ها استفاده کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان تولید پسماند در شهر تهران به ازای هر نفر ۵٫۵ کلیوگرم است.این درحالی است که این شاخص در کشورهای توسعه یافته به میزان ۱ کیلوگرم به ازای هر نفر است.

در این حوزه شهرداری نیز مراکز بازیافت نخاله‌ های ساختمانی را راه‌اندازی نموده که سالانه نزدیک به ۶۰۰ هزار تن خاک نخاله را بازیافت می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست