به نام خدا

گزارش کامل چهارمین کنفرانس بین المللی معماری و شهرسازی پایداردبی

گزارش از : لیلا موحدیان

 

چهارمین کنفرانس بین المللی معماری و شهرسازی پایدار در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۱۶ و ۱۷ اسفند ماه در دبی و در محل  Holiday inn express _ internet city در محدوده ی اینترنت سیتی دبی و با شرکت سخنرانان و اساتیدی از دانشگاه های مختلف داخلی و خارجی و همچنین پروفسور آردیل(رئیس دفتر شرکت هاپکینز) و پروفسور الکساندر اسمیت و فاطما اسمیت و دکتر ابریشم کار و  همچنین پروفسور ماهاتما و آبراهام ساموئل برگزار شد.

آقای دکتر وحید قبادیان دبیر کمیته علمی همایش در ابتدای شروع همایش از اهداف و محورهای همایش و ضرورت برگزاری همایش در حیطه پایداری و همچنین اقدامات و فعالیتهای صورت گرفته توسط ایشان و تیم های دانشجویی و تخصصی زیر نظر ایشان گزارشی برای شرکت کنندگان کنفرانس ارائه دادند و پس از خیرمقدم گویی صمیمانه به حضار وقت را در اختیار تیم برگزاری همایش قرار دادند.سپس پژوهشگران منتخب از طرف تیم داوری مقالات به ارائه مقالات خود پرداختند.

 

پس از ارائه مقالات به صورت شفاهی،جهت استراحت مدعوین همایش و همچنین سخنرانان، ۱ساعت زمان اختصاص داده شد و در این فاصله پنل های گفتگوی صمیمانه ای شکل گرفت و دانشجویان و اساتید حاضر در کنفرانس به بحث و گفتگو پیرامون محورهای همایش و موضوعات و مقالات ارائه شده پرداختند.

ادامه ی برنامه با سخنرانی پروفسور آردیل از دفتر شرکت هاپکینز شروع شد و ایشان به ارائه مطالب بسیار جالب و جدید خود پیرامون پایداری و طراحی شهرهای پایدار و ایده های نو و خلاقانه خود و تیم های زیر نظر شرکت خود پرداختند و مباحث بسیار مفصل و مفیدی را در کنفرانس ارائه کردند که برای اساتید و دانشجویان بسیار قابل توجه و مفید بود.صحبت های ایشان گزارشی از اقداماتی بود که در شرکت خود در دبی و لندن صورت گرفته بود.ایشان فعالیتهای شرکت خود در زمینه پایداری را در سه محور دسته بندی کردند شامل شهرهای پایدار،محلات پایدار و ساختمانهای پایدار و در هر یک از این سه محور به ارائه مطالب علمی و پژوهش های خود و اقدامات صورت گرفته در این زمینه پرداختند.(پیوست عکس)لازم به ذکر است که پس از پایان سخنرانی پروفسور آردیل،جناب آقای دکتر قبادیان فرصتی رو برای اساتید و پژوهشگران حاضر در همایش ایجاد کردند تا یک جلسه ی یک ساعته پرسش و پاسخ پیرامون مباحث ارائه شده پروفسور آردیل داشته باشند و پاسخ سوالات خود را از ایشان بشنوند.

در ادامه برنامه و پس از یک استراحت کوتاه،پروفسور ماهاتما و پروفسور آبراهام ساموئل به ارائه ی طرح پژوهشی خود در زمینه شهرهای پایدار و لندسکیپ پایدار پرداختند و ایده های بدیع و نو خود را در این زمینه برای حضار ارائه کردند که بسیار مورد استقبال و توجه حاضران کنفرانس قرار گرفت و طبق نظر سنجی هایی که در پایان برنامه شده بود همگی اذعان داشتند که مطالب برایشان تازه و شنیدنی بوده است.

لازم به ذکر است که پروفسور الکساندر اسمیت و فاطما اسمیت و همچنین دکتر وحید قبادیان از ابتدا تا انتهای همایش در سالن همایش حضور داشتند و به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داده و همچنین در انتهای همایش پنل تخصصی با حضور این سه استاد بزرگوار برگزار شد و ابتدا دکتر وحید قبادیان خلاصه ای از نتایج حاصل از همایش را مطرح و سپس با پروفسور فاطما و الکساندر اسمیت به بحث و گفتگو پرداختند و پژوهشگران و اساتید حاضر در سالن نیز در این پنل مشارکت کرده و به پرسش و پاسخ پرداختند.

پس از اتمام پنل تخصصی بحث و گفتگو حول محورهای همایش،لوح ها و هدایایی از طرف کمیته برگزاری کنفرانس و به دست دکتر وحید قبادیان تقدیم میهمانان مدعو کنفرانس شد.

در پایان نیز دانشجویان با اساتید حاضر در همایش عکس یادگاری گرفته و روز اول همایش بدین شکل به پایان رسید.

 

روز دوم همایش که به برگزاری تور بازدید از مصدر و ابوظبی اختصاص داده شده بود راس ساعت ۹صبح از محل Holiday inn express آغاز شد.شرکت کنندگان تور به همراه دکتر وحید قبادیان با اتوبوس از دبی راهی ابوظبی شدند و در این مسیر با پیشنهاد دکتر قبادیان تعدادی بازدید که از قبل هم جزو برنامه نبود به برنامه اضافه شد که مایه خوشحالی همه ی شرکت کنندگان شد.از جمله ی این پیشنهادهای آقای دکتر قبادیان،بازدید از last exit هایی بود که هم در خروجی دبی به سمت ابوظبی بود و هم در بازگشت به دبی که هر دوتای این last exitها با حضور دکتر قبادیان بازدید شد و فضای جالب آن مورد توجه همه ی شرکت کنندگان تور قرار گرفت.

 

 

در ادامه ی سفر به ابوظبی از یاس آیسلند و سعدیات آیسلند بازدید شد و محل تخم گذاری لاک پشت ها و همچنین در طول سفر هر بنا یا ساختمان قابل توجهی که وجود داشت توسط دکتر قبادیان به خوبی برای دانشجویان و شرکت کنندگان تور توضیح داده میشد.

چند کیلومتر مانده به شهر ابوظبی ،شهر مصدر است که یکی از مقصدهای تور بود.شهر مصدر اولین و در حال حاضر تنها شهر پایدار جهان است که پلان کلی شهر توسط شرکت معماری بریتانیایی نورمن فاستر و همکاران طراحی شده است و تا سال ۲۰۲۵ این پروژه به طور کامل به بهره برداری می رسد.در حال حاضر فقط کتابخانه و دانشگاه شهر مصدر افتتاح شده و همچنین نمایندگی چند شرکت مختلف و نیز قسمتی از حمل و نقل زیر زمینی شهر که توسط ماشین هایی کاملا برقی انجام میشود ‌ هیچ ماشینی به داخل این شهر راه ندارد.(پیوست عکس).شهر وابسته به انرژی خورشیدی و دیگر منابع تجدید پذیر است.شهر مصدر ۱۷کیلومتری جنوب شرقی ابوظبی،مجاورت فرودگاه بین المللی ابوظبی بنا شده است.شهر مصدر مقر آزانس بین المللی انرژی تجدید پذیر irena است.این شهر به منظور درگاهی برای شرکتهای انرژی پاک طراحی شده است.

دکتر وحید قبادیان در جای جای بازدید از این شهر و در هر قسمت و جلوی هر بنا و ساختمانی به ارائه توضیحات بسیار مفصل و دقیقی پیرامون معماری و ساختار پایدار شهر میپرداختند و به گفته دانشجویان و اساتید شرکت کننده در این تور،تمام این بازدید برایشان به مثابه یک کلاس درسی بسیار مفید بوده است.

آقای دکتر قبادیان در توضیحاتشان فرمودند که این شهر قرار است کلان شهری بدون آلاینده کربنی باشد و در مقایسه با دیگر شهرهای هم اندازه خود، به طور قابل توجهی مصرف مقدار آب آن کاهش یابد.

 

این شهر سبز در یکی از سخت ترین محیط زیست های طبیعی در جهان، یعنی در بیابان ساخته شده است. در اوج تابستان، دمای هوا در وسط روز به ۲۴ درجه سانتی گراد می رسد، اما وقتی بادهای خشک بیابانی را نیز بر این شرایط اضافه کنیم، احساس می کنیم که دمای هوا ۶۰ درجه است.
مصدر سیتی، نمونه ای از زندگی زیست آگاهانه در محیط زیست بدون کربن، و شهری بسیار ایده آل در سطح جهان است زیرا تمیز، زیست سازگار، هماهنگ و زیباست.

 

پس از بازدید از شهر مصدر،تور علمی به سمت ابوظبی حرکت کرده و مقصد دوم سفر بازدید از موزه لوور ابوظبی بود که البته قبل از بازدید لوور،برنامه ناهار و نماز و استراحت به پیشنهاد دکتر قبادیان در فراری پارک برگزار شد که در مورد رضایت شرکت کنندگان قرار گرفت و در فراری پارک هم آقای دکتر قبادیان در یک فضای صمیمی با دانشجوها به ارائه نکاتی راجع به دیتیل های اجرایی بناهای فراری پارک پرداختند و پس از صرف ناهار و گرفتن عکس یادگاری با دانشجوها و سایر اساتید راهی موزه لوور که مقصد دوم سفر بود شدند.

موزه لوور ابوظبی یک موزه هنر و تمدن است که در ابوظبی، امارات متحده عربی واقع شده‌است. این موزه در ۸ نوامبر ۲۰۱۷ توسط امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه گشایش یافت. تأسیس این موزه بخشی از توافق سی ساله دو شهر ابوظبی و دولت فرانسه بود. این موزه در منطقه فرهنگی جزیره سعدیات قرار دارد.

 

این موزه که پروژه ساخت آن ده سال در جریان بوده حاوی ۶۰۰ اثر هنری دایمی و ۳۰۰ اثر قرضی از فرانسه است

 

این پروژه که فرانسه و ابوظبی در سال ۲۰۰۷ بر سر آن توافق کردند ابتدا قرار بود در سال ۲۰۱۲ کامل شود اما به دلیل بحران مالی جهانی و سقوط بهای نفت عقب افتاد و هزینه ساخت آن از ۳۴۰ میلیون پوند به رقم فعلی رسید.

ساختمان لوور ابوظبی را ژان نوول، معمار برجسته فرانسوی، با الهام از معماری عربی در سال ۲۰۰۸ در سبک عربی- فوتوریستی طراحی کرده‌است. ژان نوول برنده جایزه پریتزکر است؛ جایزه‌ای که همانند نوبل برای معماری است. هیچ‌کدام از ۵۵ سالن آن از جمله ۲۳ گالری دایمی اش مثل هم نیست.

منتقدان این ساختمان را یک اثر «مسحورکننده» هرچند کمی «پرزرق و برق» توصیف کرده‌اند. سقف و بام موزه یک گنبد مشبک است که ضمن دفع حرارت زیاد محیط بیابانی، گالری‌ها را با نور طبیعی روشن می‌کند.ژان نوول موزه لوور ابوظبی را جزیره‌ای در یک جزیره دیگر توصیف کرده. گنبد توری هندسی موزه لوور ابوظبی چون برگ‌های به هم پیچیده درخت خرما است. این برگ‌ها در گذشته‌های دور به عنوان مصالح سقف ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

در طول بازدید طولانی ۴ساعته از موزه لوور همچنان آقای دکتر قبادیان در جمع دانشجوها حضور داشتند و پابه پای دانشجوها و پژوهشگران حاضر در تور و در یک فضای کاملا دوستانه به بازدید از موزه پرداخته و به سوالات دانشجوها پیرامون بعضی گالری های موزه و همچنین معماری موزه پاسخ میدادند.

پس از سپری شدن ۴ساعت بازدید از موزه لوور و گرفتن عکسهای هنری و یادگاری از این اثر هنری و معمارانه،این همایش دوروزه بدین شکل به پایان رسید.و در انتها و در مسیر بازگشت به سمت دبی یک نظر سنجی از حاضران در همایش و تور انجام شد که با رضایت حداکثری شرکت کنندگان همراه بود و همگی به مفید بودن سخنرانی اساتید و مدعوین همایش در روز اول و همچنین جذاب بودن بازدیدهای روز دوم اذعان داشتند.

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست