همایش احیای معماری و شهرسازی بنادر جنوب کشور با رویکرد توسعه اقتصادی

Conference on Revitalization of Ports Architecture and Urbanization in the South of Iran with Economic Development Approach

گالری تصاویر همایش

جنوب کشور ایران با بیش از دو هزار کیلومتر خط ساحلی، همواره نقش کلیدی در اقتصاد این سرزمین داشته است. دریانوردی، ماهیگیری، تجارت، صادرات و واردات کالا و بالاخص تولید و صادرات نفت و مواد پتروشیمی برای اقتصاد منطقه و کشور امری لازم و ضروری بوده است.

معماری و شهرسازی سنتی در سواحل جنوبی ایران منحصر به فرد و استثنایی است. خصوصا در بنادری مانند بوشهر، صفین، لنگه، کنگ، لافت و بسیاری دیگر، ویژگی های خاص و منحصر به فرد در بافت سنتی قابل مشاهده است و در قیاس با سایر شهرهای ایران نسبتا در شرایط بهتری قرار دارد.

مشابه این گونه کالبد سنتی تنها در آن سوی خلیج فارس و دریای عمان در بنادر بسیاری مانند منامه، قطر، دبی، شارجه و مسقط می توان ملاحظه نمود. بافت سنتی در بنادر سواحل عربی مانند خانه ها، مساجد و بازارها و همچنین شکل بادگیرها، تزئینات و نوع مصالح شباهت بسیاری با  بنادر سواحل جنوبی سرزمین ایران دارد. محله تاریخی و مرمت شده بستکیه در اواخر قرن نوزدهم توسط مهاجران ایرانی در دبی احداث شده و محله جدید السیف در دبی به تبعیت از معماری و شهرسازی بستکیه ساخته شده است.

همایش جنوب

اهداف همایش

  • تحلیل ویژگی های فرهنگی و اقتصادی بنادر جنوبی کشور
  • تحلیل ویژگی های معماری و شهرسازی تاریخی و معاصر بنادر جنوبی کشور
  • نقش معماری و شهرسازی در سواحل جنوب کشور با رویکرد توسعه اقتصادی در حوزه جذب گردشگر، تسهیل تجارت، دریانوردی و تبادلات بین المللی
  • مقایسه تطبیقی معماری و شهرسازی شمال و جنوب سواحل خلیج فارس و دریای عمان
  • مقایسه تطبیقی اقتصادی بنادر و مناطق آزاد شمال و جنوب سواحل خلیج فارس و دریای عمان
  • تحلیل دورنمای معماری و شهرسازی در مناطق آزاد و سایر بنادر جنوبی کشور

همایش‌های پیشین

13th Symposium 2023

سیزدهمین سمپوزیوم شهرسازی، معماری و طراحی داخلی پایدار

ایونت تابستانی دبی 2023

سمپوزیوم دوازدهم شهرسازی، معماری و طراحی داخلی پایدار

سمپوزیوم یازدهم معماری

سمپوزیوم یازدهم معماری، معماری داخلی و شهرسازی پایدار

دهمین سمپوزیوم معماری، شهرسازی، تاسیسات و عمران پایدار

فهرست